Op verkenning.....

Gepubliceerd op 4 december 2023 om 04:37

Vandaag is de eerste dag van vier dagen vakantie dat we beslisten om de omgeving eens te ontdekken. Mijn studenten hadden al een paar interessante plaatsen voorgesteld om te bezoeken. Zo hadden we de keuze om een eetgelegenheid naast een rivier te bezoeken, een nationaal park dat een uur rijden van hier was of een grot dertig minuutjes rijden van de plaats waar we leven. We besloten naar de grot te gaan daar dit toch het dicht bij zijnde was. De rit er naartoe was magnifiek, prachtige landschappen passeerden ons, boomgaarden of velden vol met mais of suikerriet, boeren op hun velden en bergen in de verte die het geheel een sprookjesachtig decor gaven.  En Thailand zou Thailand niet zijn of we kwamen wel één of meerdere tempels tegen . Een scooter hebben geeft ons toch een bepaalde vrijheid. Je bent niet afhankelijk van bussen of taxi's en het bespaart natuurlijk ook wat centjes. Hoezo hoor ik je al zeggen en wat met de kosten van de benzine, wel een volle tank kost me ongeveer 2.50 euro. Mochten we dit doen met een taxi dan konden we toch al rekenen op zo'n 500 tot 1000 euro voor een dag rit.

Daarnaast geeft scoopy (de scooter dus) ons de kans om te stoppen waar we maar willen. Zien we een mooi landschap dan stoppen we gewoon en nemen een foto, zien we een leuke eetgelegenheid dan gaan we dat toch gewoon bezoeken.

De grot Tham Phet Pho Thong zelf was zeker een bezoek waard, de wandelweg er naartoe was wel eentje van constant muskieten van je afkloppen. Ook moesten we onze telefoon gebruiken als zaklamp daar de verlichting maar sporadisch aanwezig was. Vermoedelijk was deze plaats een belangrijke toeristische trekpleister in het verleden daar we regelmatig bankjes of zitplaatsen tegenkwamen  om te picknicken. Maar nu waren deze allemaal onderkomen of vernield door de natuur.

Toen we terug reden naar huis zag Por in de verte een tempel die precies wel het bezoeken waard was en daardoor stopten we bij een persoon die langs de weg aan het werken was aan de bomen en struiken.

Hij vertelde ons vriendelijk hoe we er moesten komen en toen ik de scooter omdraaide om terug te keren naar een weg die we hadden gepasseerd werden we beide overvallen door pijnlijke beten op onze armen en bovenlichaam.

Klaarblijkend hadden we dus gestopt onder een boom met rode mieren en deze begonnen ons agressief aan te vallen. Ik kan je vertellen hun beet is geen lachertje, het is verdomd pijnlijk en zeker wanner er tientallen bezig zijn je te bijten.

Snel gestopt en als een stel clowns ons beginnen af te kloppen.

De tempel Wat Mae Ya Som zelf was spectaculair, een immens groot beeld van de god Ganesh en boeddhistische beelden in de maak.

Naar het schijnt zou deze tempel populair zijn bij bekende Thaise acteurs....

Langs de weg apenappeltjes gekocht en zoals de naam al doet vermoeden smaakt dit kleine fruit als een appeltje en is het verfrissend.

Daar we dicht langs de Cambodjaanse grens aan het rijden waren kwamen we regelmatig wegversperringen tegen waar politieposten waren gevestigd.

Gelukkig werden we niet tegengehouden en worden deze controles meer gedaan om Cambodjanen  die de grens illegaal zijn overgestoken tegen te houden.

Onlangs las ik nog een bericht van 20 Cambodjanen die waren opgepakt omdat ze zich verkleed hadden als monniken en geld en offeranden hadden verkregen van de Thaise bevolking die dachten dat ze echte monniken  waren die op bedelronde waren.